سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زغال چینی چیست؟

زغال چینی چیست؟

زغال به کلی ماده سبک، شکننده و سیاه‌رنگ باقی‌مانده از نیم‌سوختن چوب یا دیگر اندام‌های گیاهی و جانوری است که قسمت اعظم ترکیبات آن‌ها تبدیل به کربن شده باشد. این کربن نا خالص از 85 تا 98 درصد کربن تشکیل شده‌ است. زغالی که به زغال چینی معروف است، رایج‌ترین نوع بریکت سوختی است که با گرد زغال چوب ساخته می‌شود.

زغال چینی (یا بریکت) یک بلوک فشرده از گرد و غبار زغال سنگ یا سایر مواد زیستی توده ه­ای قابل احتراق مانند زغال چوب، خاک اره، تراشه چوب و زغال سنگ نارس می­باشد. بریکت اصطلاحی از زبان فرانسوی است و گویای این نکته است که زغال چینی شباهت ظاهری با آجر دارد.

زغال چینی که از خاک اره درست شده، به دلیل ماندگاری بالای آن و نوع احتراق خوبی که دارد  بیشتر در کبابی ها و رستوران ها و قهوه خانه ها و مصارف خانگی استفاده می گردد. البته به عنوان سوخت حرارتی نیز در تعدادی از  کارخانه ها استفاده میشود . در خط تولید زغال چینی از ضایعات مواد طبیعی استفاده میشود و به نوعی، بازیافت این مواد دور ریخته شده، به موادی با ارزش اقتصادی بیشتر تبدیل  می­شود.

 

نحوه تولید زغال چینی

در ساخت زغال چینی فقط از الیاف طبیعی مخصوصا خاک‌اره استفاده شده و خاک‌اره نباید حاصل از چوب‌های صنعتی مانند نئوپان باشد و آن‌ها را توسط آسیاب خرد کرده و سپس خشک کرده و توسط دستگاه‌های فشار بالا به هم پرس کرده و بعد از این مرحله برای عملیات کربونیزاسیون آن‌ها را وارد کوره کرده که بسته به نوع کوره (صنعتی و سنتی) و جنس الیاف بکار برده شده (خاک اره؛ پوست گردو؛ و غیره) 12 تا 48 ساعت حرارت می‌دهند.

سپس از کوره خارج کرده و داخل یک محفظه بسته قرار می‌دهند و بعد 48 ساعت زغال حاصل می‌شود که این نوع زغال در تمامی کشورهای صنعتی به علت آلایندگی کمتر، بدون بو، بدون دود، عمر طولانی سوختن، گرما دهی بالا و حفاظت از منابع طبیعی جایگزین سوخت‌ها حتی زغال‌سنگ شده‌است.

برای مطالعه ادامه مقاله زغال چینی به سایت کیوان صنعت تولید کننده دستگاه زغال فشرده مراجعه نمایید.